MUKALLAF
1- MANUSIA
Setiap manusia yang baligh dan berakal sekira telah sampai kepadanya dakwah islam maka dia digelar seorang mukallaf . Mukallaf ialah orang yang dipertanggungjawabkan melaksanakan apa sahaja yang dituntut dan meninggalkan apa jua yang ditegah .
TANDA BALIGH
1- Mimpi keluar mani
2- Keluar mani(bagi lelaki)
3- Terlihat darah haid atau mengandung(bagi perempuan)
Seandainya tidak zahir perkara-perkara tersebut , maka seseorang itu telah dikira baligh apabila genap umurnya 15 tahun .
2- JIN
Jin juga termasuk dalam golongan mukallaf . Tetapi bagi mereka , gelaran mukallaf itu akan dicapai bilamana mereka dilahirkan atau apabila mereka wujud dialam ini .
KEWAJIPAN MUKALLAF
Disaat seseorang itu digelar sebagai mukallaf , maka dia telah dipertanggungjawab dengan pelbagai kewajipan . Walaupun begitu di sana ada perkara yang wajib diketahui secara segera dan ada yang wajib diketahui tidak secara segera .
Maka para ulama' telah menegaskan bahawa sebaik sahaja seseorang itu bergelar mukallaf maka wajib syara'(apa yang dituntut oleh ALLAH supaya dilaksanakan secara lazim atau wajib) keatas mukallaf mengenal sifat-sifat yang wajib bagi ALLAH , sifat-sifat yang mustahil bagi ALLAH dan juga sifat yang harus bagi ALLAH . Begitu juga hukumnya(wajib syara') keatas mukallaf mengenali sifat-sifat yang wajib bagi rasul-rasul , sifat-sifat yang mustahil dan juga sifat yang harus bagi mereka .
HUKUM AKAL
Sebelum kita membincangkan perkara-perkara tersebut , sewajarnya kita mengetahui hukum-hukum akal . Imam al-haramain berkata : sesiapa yang tidak mengetahui tentang hukum-hukum akal maka dia tidak dianggap orang yang berakal . Maka hukum-hukum akal itu terbahagi kepada tiga :
1- wajib pada akal
Wajib pada akal ialah sesuatu yang tidak dapat dibayangkan oleh akal kita bahawa ianya tidak ada , bahkan akal menghukumkan ianya wajib ada . Contohnya sifat wujud bagi ALLAH , maka tidak terbayang dan tidak boleh diterima akal kita bahawa sifat wujud itu tidak ada .
2- mustahil pada akal
Mustahil pada akal ialah sesuatu yang tidak dapat dibayangkan oleh akal kita bahawa ianya ada , bahkan akal menghukumkan ianya wajib tiada . contohnya sifat 'adam(tiada) , maka akal kita menghukumkan bahawa mustahil adanya sifat 'adam(tiada)itu pada zat ALLAH .
3- harus pada akal
Harus pada akal ialah sesuatu yang dapat diterima oleh akal kita ianya ada dan tiada . Contohnya akal kita dapat menerima bahawa ALLAH boleh membuat alam ini dan juga boleh menerima bahawa ALLAH tidak membuat alam ini .
Kesimpulannya , wajib diatas mukallaf itu beriktikad(meyakini sesuatu tanpa ragu-ragu walhal keyakinan itu sepakat dengan waqi'(keadaan sebenar) beserta dengan dalil)bahawa sifat yang wajib bagi ALLAH dua puluh sifat , yang mustahil dua puluh sifat dan yang harus satu sifat . TETAPI WAJIB KITA YAKINI BAHAWA SIFAT-SIFAT KAMALAT(YANG SEMPURNA) BAGI ALLAH TIDAK TERHINNGA BANYAKNYA . Manakala sifat yang wajib bagi para rasul ialah lima sifat , yang mustahil lima sifat dan yang harus satu sifat . Maka para ulama' usuluddin mengistilahkan perkara yang disebut diatas sebagai 50 akaid(akidah) .
AKAN BERSAMBUNG...
Pintu itu terbuka
-
Kehidupan manusia tidak beku,tidak kelu bahkan ianya sering berubah dan
bersedia untuk berubah .Namun , dalam merentasi kehidupan ini manusia
sering alpa d...
11 tahun yang lalu
Tiada ulasan:
Catat Ulasan