Isnin, 27 Julai 2009

SIFAT KEDUA

Diruangan yang lepas saya telah menerangkan tentang sifat wujud dan insyaallah kali ini saya akan masuk kepada perbincangan yang seterusnya iaitu sifat kedua yang wajib bagi ALLAH .

SIFAT KEDUA : QIDAM

TAKRIF QIDAM
Qidam maknanya tiada permulaan bagi wujud ALLAH S.W.T .

HURAIAN
Qidam ialah salah satu daripada sifat salbiyyah yang telah saya terangkan pada ruangan lalu . maka sifat qidam ini bukanlah suatu sifat yang wujudi(ada) tetapi ianya hanyalah natijah daripada penafian akal kita bahawa wujud ALLAH itu tiada permulaan . apabila ternafinya permulaan bagi wujud ALLAH sabitlah pada akal kita bahawa ALLAH itu qodim iaitu sedia adanya .

HUKUM
maka wajib keatas kita sebagai mukallaf meyakini dan mengakui bahawa ALLAH adalah zat yang qodim(sedia ada), wujud ALLAH sama sekali tidak didahului oleh tiada . bahkan wujud ALLAH tiada permulaan , tiada yang menjadikan ALLAH .

DALIL AQLI
andai kata wujud ALLAH itu ada permulaan nescaya ALLAH adalah zat yang baharu , kerana setiap benda yang ada permulaan semuanya dihukum sebagai hadis(baharu) .bila ALLAH baharu maka dia mestilah diciptakan oleh orang lain maka ianya tidak lari dari dua keadaan :

1- tasalsul
tasalsul bermakna berantai-rantaian . andai kata ALLAH itu baharu mestilah ada yang menjadikannya , maka yang menjadikan ALLAH itu pun memerlukan kepada penciptanya kerana sudah pasti dia(yang menjadikan ALLAH) pun tidak qodim . contohnya si A mencipta si B si B mencipta si C sampai tiada kesudahan .maka semua ini akan membawa kepada tiada alam ini tetapi itu adalah mustahil kerana alam ini sudah pun wujud dan dilihat dengan mata kepala kita .maka sabitlah bahawa ALLAH itu mesti qodim .

2- daur
daur ialah berpusing-pusing . andai kata ALLAH ini baharu maka mestilah ada orang yang menciptakannya . maka yang menciptakan ALLAH juga memerlukan orang menciptakannya . contohnya si A mencipta si B , si B mencipta si C , dan si C mencipta pula si A . ini semua adalah karut dan tidak masuk akal . maka sabitlah kepada kita bahawa ALLAH itu sedia ada bukannya baharu .

wallahua'lam...

1 ulasan:

 

©2009 .::usuluddin::. | Template Blue by TNB